You are here

Biosalinity News: April 2020

Unfortunately, climate change poses grave risks to agriculture and water security in the region as it increases extreme weather events like drought. The livelihoods of millions of smallholder farmers are at stake.
إلا أن تغير المناخ يحمل معه مخاطر جسيمة تطوف في أفق الزراعة والأمن المائي في المنطقة، حيث يزيد من أحداث الطقس المتطرفة - كالجفاف على سبيل المثال - واضعاً مصادر معيشة ملايين المزارعين من أصحاب الحيازات الصغيرة على شفا الهاوية.

Supporting drought action in Middle East, North Africa through better data

Agriculture is the main source of livelihood for hundreds of millions of people in the developing world. By one estimate, the sector employs more than 28 percent of the global population. This number is much higher in regions like the Middle East and North Africa (MENA) where rural communities depend on farming for their food and income.

دعم الأنشطة المتعلقة بالجفاف في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا من خلال بيانات أفضل

تشكل الزراعة المصدر الرئيسي لمعيشة مئات الملايين من سكان العالم النامي. فتبعاً لإحدى التقديرات، يؤمّن هذا القطاع وظائف لما يزيد على 28 في المائة من سكان العالم، بينما يرتفع هذا الرقم بأشواط في مناطق مثل الشرق الأوسط وشمال أفريقيا التي تعتمد فيها المجتمعات الريفية على الزراعة للحصول على الغذاء والدخل.

ICBA conducted the program in Iraq, Syria and Turkey from 2013 to 2019. The three countries represent 80 percent of the basin’s total area. The program aimed to improve, among other things, dialogue and cooperation among the three countries through increased access to information and transfer of knowledge on water management in the region.
وقد نفذ إكبا البرنامج في العراق وسورية وتركيا خلال الفترة من عام 2013 حتى 2019، حيث تشكل هذه البلدان الثلاثة نسبة 80 في المائة من إجمالي مساحة الحوض. أما من بين أهداف البرنامج فنذكر تحسين الحوار والتعاون بين البلدان الثلاثة من خلال زيادة إمكانية الوصول إلى المعلومات ونقل المعرفة المتعلقة بإدارة المياه في المنطقة.

Building rapport in Euphrates-Tigris region

The Euphrates and Tigris River Basin is a region that is highly vulnerable to climate change. The riparian countries are interdependent and rely on water from the river system to maintain ecosystem services, agriculture and energy production, municipal and industrial water supply. The system is also affected by salinity, land degradation and deterioration of marshlands and ecosystems.

بناء علاقات توافقية في حوض الفرات ودجلة

منطقة حوض نهري الفرات ودجلة هي منطقة معرضة بدرجة كبيرة لتغير المناخ. ويجمع البلدان المتشاطئة علاقة ترابطية، حيث تعتمد على المياه المستخرجة من هذا النظام النهري للحفاظ على خدمات نظامها الإيكولوجي وإنتاجها الزراعي وكذلك إنتاجها من الطاقة، فضلاً عن الإمداد بالمياه للاستخدامات البلدية والصناعية. إلا أن هذا النظام يتأثر أيضاً بالملوحة وتدهور الأراضي، إلى جانب تدهور الأهوار والنظم الإيكولوجية.

The agreement stipulates collaboration in, among other things, rangeland rehabilitation and management; data sharing; exchange of seeds and native plants; use of germplasm from ICBA’s gene bank for some of EAD's seed collections; and research on drought-resistant species which could be potentially used for restoring some degraded habitats.
تنص الاتفاقية، من جملة أمور أخرى، على التعاون لاستصلاح المراعي الطبيعية وإدارتها، وتبادل المعلومات، وتبادل البذور والنباتات المحلية، واستخدام الأصول الوراثية الموجودة لدى البنك الوراثي في إكبا لتزويد بعض مجموعات البذور الخاصة بهيئة البيئة-أبوظبي؛ وإجراء بحوث على أنواع مقاومة للجفاف التي قد تستخدم لاستعادة بعض الموائل المتدهورة.

EAD, ICBA join forces for environmental protection in UAE

The Environment Agency - Abu Dhabi (EAD) and the International Center for Biosaline Agriculture (ICBA) signed recently a new agreement aimed at enhancing sustainable environmental development and protection in the UAE.

تعاون بين هيئة البيئة-أبوظبي وإكبا لحماية البيئة في دولة الإمارات العربية المتحدة

أبرمت هيئة البيئة-أبوظبي (EAD) والمركز الدولي للزراعة الملحية (إكبا) اتفاقية جديدة تهدف إلى تعزيز التنمية البيئية المستدامة وحمايتها في دولة الإمارات العربية المتحدة.